Terkini

Sensasi

Politik

Semasa

Edisi Johor

Politik

Advertise Space

Advertorial

Sukan

Gaya Hidup

Berita Terkini

Khamis, 28 April 2016

wsj-Irwan-Serigar-Bnm

KUALA LUMPUR : Pembohongan dan langsung tidak mempedulikan fakta oleh The Wall Street Journals (WSJ) dalam laporannya mengenai Malaysia sekali lagi terbukti, kata Setiausaha Akhbar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad.

Beliau berkata WSJ yang melaporkan sebagai fakta buat beberapa kali, termasuk oleh Ken Brown pada 20 April dan Tom Wright pada 11 Mac, bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melantik Tan Sri Irwan Serigar Abdullah sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia yang baharu dan beliau dikaitkan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ini dilakukan disebalik tiada pengumuman telah dibuat, dan berdasarkan sumber yang tidak mahu dikenali," katanya dalam kenyataan di sini.

Tengku Sariffuddin berkata Gabenor baharu telah dinamakan hari ini dan beliau ialah Datuk Muhammad Ibrahim, Timbalan Gabenor ketika ini.

Muhammad dilantik sebagai Gabenor yang baharu bagi tempoh lima tahun berkuat kuasa 1 Mei, demikian diumumkan Pejabat Perdana Menteri, Rabu.

Muhammad, yang dilantik Timbalan Gabenor sejak 2010, akan mengambil alih jawatan itu daripada Tan Sri Dr Zeti Akthar Aziz, 68, yang bersara pada 30 April.

Tengku Sariffuddin berkata malangnya, ramai yang percayakan laporan WSJ kerana mereka tidak sedar bahawa WSJ telah secara sukarela membenarkan ia digunakan sebagai alat oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi Kempen Anti-Najib, hanya demi untuk tajuk sensasi.

Tanggungjawab paling asas bagi mana-mana wartawan ialah perlu mengesahkan  fakta, lebih-lebih lagi jika dakwaan itu serius dan daripada lawan politik.

Tetapi WSJ berterusan melaporkan pembohongan sebagai fakta daripada sumber tidak mahu dikenali. Mereka mengaibkan bidang kewartawanan. Sepertimana dibuktikan sekali lagi hari ini, rakyat Malaysia tidak boleh percayakan apa-apa sahaja yang mereka katakan," katanya.

Bernama
arul-kanda-1mdb
KUALA LUMPUR : 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak pernah 'mengaku berlaku penipuan' sepertimana yang didakwa oleh pelbagai personaliti dan seterusnya disalah lapor oleh media tertentu, kata Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan, Arul Kanda Kandasamy.

"Apa yang saya katakan ialah, berikutan kandungan kenyataan Pejabat Peguam Negara Switzerland pada 12 April 2016, 1MDB kini terbuka kepada kemungkinan penipuan, itu tidak boleh diketepikan," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau merujuk kepada pelbagai komentar mengenai kenyataannya baru-baru ini berkaitan kemungkinan wujudnya penipuan berhubung dana milik negara 1MDB.

Arul Kanda berkata, amat dikesalkan ramai personaliti memilih untuk 'memutar' perkataannya demi agenda mereka sendiri.

"Apa yang penting pada pandangan saya ialah pertelingkahan 1MDB mengenai deposit AS$3.5 bilion yang dibayar kepada Aabar Investements PJS Ltd (Aabar BVI).

"1MDB menegaskan yang ia telah berurusan dengan beberapa eksekutif kanan, oleh itu transaksi terlibat mengikat Abu Dhabi International Petroleum Investment Co (IPIC) dan Aabar Investments PJS sebagai syarikat korporat, secara kasarnya - ia adalah hal dalaman mereka untuk diselesaikan," katanya.

Menurutnya, 1MDB tidak akan menjauhkan diri dan berharap untuk menyelesaikan pertelingkahan dengan IPIC melalui perbincangan dan jika perlu, arbitrasi dalam usaha memastikan penyelesaian yang pantas demi kepentingan semua pihak.

Dalam pada itu, 1MDB akan terus memberi kerjasama sepenuhnya kepada Polis Diraja Malaysia dalam siasatannya ke atas syarikat itu, katanya.

"1MDB telah menegaskan dan akan terus menegaskan, jika sebarang bukti salah laku ditemui, tindakan mesti diambil berdasarkan undang-undang," kata Arul Kanda.

Bernama

Rabu, 27 April 2016

Mazlan-Aliman-Felda

KUALA LUMPUR : Gara-gara perbuatan fitnah yang dilakukan, Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman dan sebuah syarikat hari ini terpaksa membayar ganti rugi RM350,000 kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) kerana memfitnah lembaga itu dalam sebuah buku.

Ini berikutan keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Su Geok Yiam yang menolak permohonan Mazlan dan Angkatan Edaran Enterprise Sdn Bhd selaku defendan untuk menangguhkan perintah pembayaran ganti rugi itu.

Peguam Nadzratun Naim Hammad Azizi, mewakili Mazlan dan syarikat penerbitan itu ketika ditemui pemberita berkata mahkamah menolak rayuan kedua-dua defendan selepas mendapati permohonan itu tidak mempunyai merit.

"Mahkamah turut memerintahkan kedua-dua defendan membayar kos RM5,000," katanya selepas pendengaran permohonan itu di dalam kamar hakim di sini.

Prosiding itu turut dihadiri peguam Nor Emelia Iszeham mewakili Felda.

Pada 29 Mei 2015, mahkamah itu memerintahkan Mazlan dan Angkatan Edaran Enterprise, yang menerbitkan buku "FELDA...Dulu Tolong Sekarang Ah Long" membayar ganti rugi am dan ganti rugi teruk berjumlah RM350,000 serta kos guaman sebanyak RM150,000 kepada Felda.

Felda memfailkan saman terhadap Mazlan dan penerbit buku itu pada 20 Julai 2009 selepas mendakwa tajuk buku tersebut membawa maksud Felda adalah Along atau pemberi pinjaman wang haram dengan kadar faedah yang terlampau tinggi.

Felda dalam pernyataan tuntutannya mendakwa buku itu menggambarkan Felda bakal mengaut keuntungan yang banyak daripada pelbagai rancangan kemajuan sehingga memudaratkan peneroka yang kononnya hidup miskin akibat salah laku plaintif, dan mereka tidak ubah seperti hamba abdi ekoran dasar yang didakwa menindas.

Felda berkata kandungan buku itu juga berniat jahat dan dibuat untuk merosakkan reputasi Felda bagi merendah-rendahkan imejnya di mata masyarakat.

Hiburan

Ads Place 970 X 90

Felda

Agama

Bisnes